Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب| شبکه‌های اجتماعی و جغرافیا + دانلود فایل

معرفی کتاب| شبکه‌های اجتماعی و جغرافیا + دانلود فایل
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰

در کتاب شبکه‌های اجتماعی و جغرافیا به چالش‌های نظری و روش شناختی در تحلیل و تجسم داده‌های مربوط به رسانه‌های اجتماعی مطابق با مناطق جغرافیایی پرداخته شده است.

به گزارش گرداب - کتاب شبکه‌های اجتماعی و جغرافیا توسط مارکو باستوس به قلم تحریر در آمده است. این کتاب، خواننده را با مفاهیم، نظریه‌ها و روش‌های مربوط به تحلیل فضایی و شبکه اجتماعی آشنا می‌کند تا تفاوت مفهومی بین شبکه اجتماعی آنلاین و تعامل رو در رو و اثرات ناشی از هر یک از این فعالیت‌های اجتماعی آشکار شود.

اثر حاضر مشکلات اجتماعی سردرگم کننده‌ای که با گسترش شبکه‌های اجتماعی آنلاین و فراتر از محدودیت‌های جغرافیایی جوامع واقعی پدیدار می‌شوند را تشریح می‌کند. هم‌چنین این اثر مقدمه‌ای بر وابستگی‌های جغرافیایی رسانه‌های اجتماعی و تکنیک‌های موجود برای مطالعه آن‌ها را ارائه می‌دهد.

این کتاب که در نقطه تلاقی علم ارتباطات محاسباتی با شبکه‌های اجتماعی و تحلیل فضایی قرار دارد، به دو مشکل پیچیده مرتبط می‌پردازد. ابتدا، شکاف‌های اجتماعی نامتقارن را ترسیم می‌کند که با ارتباط چهره به چهره و جدا شدن شبکه‌های اجتماعی از جوامع آنلاین ایجاد می‌شود. دوم، چالش‌های موجود در تحلیل و تجسم روابط دوتایی مستقر در فضای جغرافیایی را معرفی می‌کند که اصلی‌ترین آن‌ها اختلاط داده‌های مکانی و غیرمکانی است.

این کتاب به چهار بخش تقسیم می‌شود. در بخش اول، به تفاوت بین فضا (ترتیب هندسی که امکان ایجاد انواع تعاملات را میسر می‌سازد) و مکان (مکانیزم‌هایی که از طریق آن، معانی اجتماعی در چارچوب مکان‌های فیزیکی تعریف می‌شود) پرداخته می‌شود.

بخش دوم حاوی آنالیز پایه و اساس شبکه اجتماعی و تفاوت‌های هستی‌شناسی است و به این اشاره دارد که روابط، جدا از ویژگی‌های فردی و مستقل، کلید درک رفتار اجتماعی است.

بخش سوم به تعدادی از مطالعات نتیجه بخش در زمینه فعالیت در شبکه اجتماعی با توجه به موقعیت جغرافیایی و امکان ایجاد وابستگی در شبکه‌های اجتماعی آنلاین و آفلاین بین افرادی که اشتراکات زیادی دارند، می‌پردازد.

در چهارمین و آخرین بخش کتاب نیز طیف گسترده‌ای از شبکه‌ها بررسی شده و درباره روش‌ها و رویکرد‌های ترسیم نمودار شبکه اجتماعی روی نقشه بحث می‌شود، از جمله تهیه پکیج آماری R برای رسانه‌های اجتماعی فضایی.

به طور کلی این کتاب نگاهی غیرریاضی به شبکه‌های اجتماعی و آمار فضایی دارد که مناسب دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و علوم اجتماعی است.

عنوان کتاب: شبکه‌های اجتماعی و جغرافیا
عنوان اصلی: Spatializing Social Media Social Networks Online and Offline
نویسنده: مارکو باستوس (Marco Bastos)
سال انتشار: ۲۰۲۱
ناشر: Routledge

دانلود کتاب